تشخیص چرم طبیعی

شاید برای شما هم جالب باشد که تشخیص چرم طبیعی از بوی چرم چطور ممکن است. اما یکی از دغدغه های مهم و البته بجای مشتریان محصولات چرمی این است که بتوانند چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص بدهند و یکی از راه های مهم آن بوی محصولات چرمی است.

تفاوت بوی چرم طبیعی و چرم مصنوعی

اگر می‌خواهید از اصل بودن چرم و طبیعی بودن آن مطمئن شوید بد نیست بدانید که چرم طبیعی بوی خاصی دارد که همه می‌شناسند. یعنی اگر یکی دو بار قبلا بوی چرم طبیعی را از نزدیک استشمام کرده باشید، احتمال زیاد این بو در حافظه شما باقی مانده است و براحتی میتوانید آن را حس کنید.

اما اگر قبلا بوی چرم طبیعی را استشمام نکرده باشید، باز هم با کمی دقت میتوانید بوی خاص چرم طبیعی و بوی متفاوت چرم مصنوعی را تشخیص بدهید. اگر جنس محصول چرمی بوی مواد شیمیایی را داشت، در مصنوعی بودنش تردید نکنید. چرا که چرم مصنوعی مملو از موادغیر طبیعی میباشد.

بوی چرم، بهترین راه شناخت چرم طبیعی

برای شناخت چرم طبیعی از چرم مصنوعی دو روش کلی وجود دارد که یکی از آنها دیدن پشت آن است. پشت چرم طبیعی اشکال و پرزهای نامنظم دارد که قابل کندن هستند اما پشت چرم مصنوعی پارچه‌ای است که شبکه‌های مربع شکل دارد.

کسی که از چرم مصنوعی برای تولید مصولات چرمی استفاده میکند پشت آن را طوری میپوشاند که قابل دیدن نباشد و در نتیجه افراد معمولی نتوانند تشخیص بدهند که چرم طبیعی در کار استفاده شده یا چرم مصنوعی. بنابراین بهترین راه شناخت چرم بوی آن است که قابل تقلید و کپی برداری نیست.

راه های دیگر تشخیص چرم طبیعی

البته راه های دیگری نیز برای شناخت و تشخیص چرم طبیعی وجود دارد که برای افراد حرفه ای کاربرد بیشتری دارد. مانند توجه به بافت روی چرم یا توجه به کناره ها و لبه چرم. بر روی سطح چرم طبیعی، رگه‌ها و اشکالی ناهمگن وجود دارد و بر این اساس اگر آن را در نور بگیرید، انعکاس نامتوازنی خواهد داشت. درحالی که بر روی سطح چرم مصنوعی، طرح‌ها و رگه‌هایی تکرار شده و منظم مشاهده میشود.

رفع بوی چرم

با اینکه بوی چرم روش مهمی برای شناخت طبیعی بودن چرم است اما خیلی ها از بوی آن خوششان نمیاید و میخواهند از شر بوی چرم خلاص شوند. اما از هر راه و روشی نباید برای از بین بردن بوی چرم استفاده کرد چرا که ممکن است به چرم و سطح آن آسیب جدی برساند.

برای از بین بردن بوی چرم که ممکن است بر اثر رطوبت یا آلودگی های دیگر ایجاد شود، روشهای متفاوتی گفته شده؛ از قبیل اینکه چرم را برای مدتی در زیر نور آفتاب قرار دهید و یا اینکه با استفاده از محلول های ویژه چرم، آن را تمیز کنید و یا اینکه از جوش شری و روزنامه باطله برای از بین بردن بوی بد چرم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *