تشخیص چرم واقعی و تقلبی یا به عبارت دیگر تشخیص چرم طبیعی حیوانات از چرم ساخت دست انسان با نام دیگر فوم یا چرم مصنوعی در برخی موارد بسیار دشوار است. چون شرکت‌های مختلف توانسته‌اند با دستگاه‌های بسیار پیشرفته محصولاتی را تولید کنند که با چرم طبیعی تفاوت ظاهری بسیار کم و جزئی را دارا است و به‌غیراز متخصصین و اهل‌فن در این حوزه دیگران به‌سختی امکان شناخت و تمایز آنها را از چرم طبیعی دارند. اما به هر صورت ملاک و معیارهایی وجود دارد که به‌وسیله‌ی آنها می‌توان چرم اصل را از چرم تقلبی شناسایی کرد. یکی از این ملاک‌ها قیمت بسیار بالای چرم طبیعی است.

قیمت بالا

چرم طبیعی بسیار گران‌تر از چرم مصنوعی (فوم) است.البته واضح است که ر همه موارد الزاما قیمت بالا ملاک قطعی نیست.

شناسنامه چرم

دیگر اینکه برخی از کالاها و محصولاتی که خاص هستند و از چرم تولید می‌شوند، معمولاً دارای شناسنامه محصول بوده که اطلاعات خاص مربوط به کالا در آنها درج‌شده است.

برش چرم

همچنین برای تشخیص چرم واقعی و تقلبی در برخی از محصولات چرمی می‌توانید به قسمت‌های برش خورده چرم نگاه کنید. اگر در آن قسمت‌ها نشانه یا حالتی از شکل پلاستیکی مشاهده کردید باید بدانید که آن محصول چرم طبیعی نیست.

تشخیص چرم واقعی و تقلبی

لمس چرم

چرم را لمس کنید. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف با بافتی الیافی و طبیعی است.

بوی چرم

چرم را بو کنید. چرم طبیعی بوی مشخص و خاص به خود را دارد که در اکثر چرم‌ها مشترک است و هرگز نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد یا شبیه به آن محصولی را تولید کرد.

بافت چرم

به بافت چرم و الیاف آن نگاه کنید اگر گره‌ها، بافت و خلل و فرج‌های آن طبق الگویی قابل‌شناسایی و مرتب و منظم باشد، چرم مصنوعی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد. چرم مصنوعی دارای پوششی در قسمت پشت است که هنگام برش آسیب می‌بیند و کاملاً مشخص است. غالباً چرم مصنوعی دو لایه است.

آتش!

چرم طبیعی با حرارت ملایم فندک آتش نمی‌گیرد درحالی‌که فوم‌ها می‌سوزند. شاید شنیده باشید که می‌توان چرم‌ها با حرارت آزمون کرد اما به خاطر داشته باشید که این عمل تنها بر عهده‌ی کسانی است که به‌صورت حرفه‌ای بر این کار مسلط‌اند. اگر خودتان این آزمون با آتش را امتحان کنید ممکن است که حتی کیف چرم یا محصولتان را از دست بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *