کاربرد چرم

چرم، در مصارف و صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. اما اکنون استفاده از چرم در صنعت مد و پوشاک مانند تولید کت چرم و کاپشن چرم، شلوار چرم و دامن چرم، کراوات چرم، دستکش چرم و کیف و کفش چرم و همچنین در لوازم جانبی مثل کمربند چرم، ساس بند چرم، جاکلیدی چرم و جا کارتی چرم بیشتر استفاده می‌شود. انواع چرم از نظر کاربرد برای استفاده در محصولات مختلف به دو دسته چرم سبک و چرم سنگین تقسیم می‌شود.

انواع چرم از نظر کاربرد

چرم سنگین

چرم سنگین به چرمی که از پوست حیواناتی نظیر گاو، گاومیش، گوساله و اسب و شتر و … به دست می‌آید اطلاق می‌شود. چرم سنگین بهترین جنس و نوع چرم برای استفاده‌های معمول و رایج در تولیدات چرمی می‌باشد و همچنین این نوع چرم دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ و شکل‌پذیرترین چرم در میان دیگر انواع آن است. چرم سنگین به دلیل استحکام و مقاومت بالا به مصرف در زیره و رویه کفش، ساخت کیف‌های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه‌های ماشین‌آلات صنعتی و دستکش‌ها و کفش‌های ایمنی، پوتین، زین اسب چرم و دیگر محصولات مرتبط می‌رسد.

چرم نیمه سنگین

چرم نیمه سنگین به چرمی می‌گویند که از پوست حیواناتی مانند کروکدیل و شترمرغ  تولید می‌شود و به علت کمیاب و گران‌قیمت بودن و دباغی و تولید نسبتاً دشوار بیشتر در ساخت محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا  بسیار لوکس محسوب می‌شوند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چرم سبک

چرم سبک به چرم تولیدشده از پوست‌های گوسفند، بز، بزغاله و بره و ماهی چرم سبک می‌گویند. این چرم‌ها به علت ظرافت و سبک و نرمی بسیار زیادشان در تولید لباس، کلاه، کت‌ودامن و پالتو و دستکش و غیره به مصرف می‌رسند. همچنین از چرم بزی در دوخت کفش‌های ظریف زنانه و صندل نیز استفاده می‌شود. همچنین در کارگاه‌های تولیدی از نوع باکیفیت ضعیف‌تر این نوع چرم‌ها برای آستری کفش و لباس و کیف استفاده می‌شود.

انواع چرم از نظر کاربرد

 طبقه‌بندی چرم ها برای تولید

علاوه بر طبقه بندی انواع چرم از نظر کاربرد هر نوع از چرم بسته به اینکه در کدام طبقه‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد برای استفاده در تولید محصولات خاصی که متناسب با آن چرم استفاده می‌شود کاربری دارد. در زیر با توجه به نوع محل مورداستفاده چرم‌ها نوع چرم نیز در برابر آنها آورده شده است.

چرم رویه کفش که از چرم گاو و گوساله و در بعضی کفش‌های زنانه از چرم بز تولید می‌شود.
 چرم رویه لباسی که غالباً به دلیل سبکی و نرمی و انعطاف‌پذیری بالا از چرم گوسفندی ساخته می‌شود.

چرم‌های رویه دارای انواع مختلفی می‌باشند. این قسم از چرم‌ها پرمصرف‌ترین بخش از چرم‌های مورداستفاده در صنعت چرم می‌باشند در زیر تعدادی از انواع این چرم‌ها را برایتان نام می‌بریم.

چرم کرم باکسی که از پوست گاو تولید می‌شود و بسیار نرم و لطیف است و دارای رخ صاف بوده و علائم طبیعی رخ آن به خوبی مشهود است.
چرم کرم باکسی چاپی چرمی است که رویه آن به‌طور مصنوعی و به‌وسیله دستگاه پرس داغی بزرگ منقوش شده است. این چرم غالباً از نامرغوب‌ترین پوست‌های گاو که رویه آن معیوب باشد و دوپوسته نامیده می‌شوند به‌دست می‌آید.

 چرم دال باکسی چرمی است که زیاد چرب شده و روغن گرفته و رخ چرم منقوش شده است.

 چرم ضد آب چرم گاوی است که زیاد چرب شده روغن زیادی به خود جذب کرده و رخ آن مات و دارای علائم طبیعی است.
چرم زیره کفش که از پوست گاو و گاومیش ساخته می‌شود. این قسمت بیشتر از چرم‌های با دباغی گیاهی و به‌صورت خام استفاده می‌شود.
چرم کرومی چاپی چرمی است که رویه آن به‌طور مصنوعی و به‌وسیله دستگاه‌های بسیار مجهز و حرفه‌ای نقش و نگار داده می‌شود. این چرم‌ها اغلب اوقات از پوست گاو که رویه دو پوست و نامرغوبی دارد تولید می‌شود.
چرم جیر که از پوست گوساله و بز تهیه می‌شود. جیر چرمی است که در اثر پرداخت کردن سطح گوشتی پوست (سطح لش) به‌صورت مخملی درآمده است و غالباً چرم بسیار باکیفیتی نیست.

 چرم اشبالتی (Splitcalf) چرمی شبیه جیر هست اما از ورقه کردن چرم‌های ضخیم گاوی به‌دست می‌آید. چرم گاوی به دلیل ضخامت و کلفتی بالایی که دارد برای اینکه در صنعت کیف و کفش بتوان از آن استفاده کرد ضخامت آن را نازک کرده و یک لایه از قسمت زیرین آن جدا می‌کنند که شکلی مخملی و بدون رخ چرم را دارد. این چرم بیشتر برای آستری و مقدار کمی از ین چرم نیز برای کفش‌های کالج کاربرد دارد.
چرم نوبوک (Side Nubuck):  از پوست گاو تهیه می‌شود و چرمی است که رخ آن باظرافت پرداخت‌شده است. در این تکنیک رخ چرم توسط دستگاه‌های سمباده زنی در کارخانه با سمباده ریز و به‌طور دقیق سمباده می‌خورد و حالت نرم و مخملی را به خود می‌گیرد که با دست کشیدن تغییر رنگ سایه و روشن در چرم مشهود می‌شود.

 چرم ورنی (لاکی) (Patent Leather) این نوع چرم از پوست گاو و گوساله تهیه می‌شود و رویه آن را با لعاب لاکی پوشش می‌دهند تا حالت براق و جذابی به چرم ببخشد. از ین چرم بیشتر برا ی تولید کفش‌های مجلسی استفاده می‌شود.

انواع چربی بکار رفته در چرم‌ها

در چرم‌ها انواع و اقسام روغن‌های گیاهی و یا روغن‌های حیوانی و یا روغن‌های صنعتی و شیمیایی استفاده می‌شود تا چرم به حالت دلخواه در کارخانه برسد. مواد چربی مانند انواع مختلفی مانند واکس‌ها، روغن‌های معدنی و پارافین‌ها را دارا هستند و مواد چربی مصنوعی نیز موادی شامل هیدروکربن‌های کلردار را دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *