چگونه چرم اصل را شناسایی کنیم؟ چگونه چرم خالص را از تقلبی تشخیص دهیم؟ شاید اینها سوالاتی باشد که روزانه از ذهن افراد علاقه مند به محصولات چرمی و بخصوص محصولات چرم طبیعی عبور میکند! اما واقعا راه تشخیص چرم تقلبی از چرم اصل چیست؟ در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید؛

چگونه چرم اصل را شناسایی کنیم؟

اشیاء و محصولات چرمی به علت رویه طبیعی، غنی و ظریف خود یک پله بالاتر از چرم مصنوعی یا به عبارت بهتر فیبر مصنوعی هستند. امروزه مواد مصنوعی فراوانی که ظاهری شبیه چرم دارند با قیمت بسیار پایین تری به فروش میرسند. همچنین محصولات بظاهر چرمی هستند که تنها بخشی از آنها از چرم اصل و خالص درست شده اما با برچسب «چرم خالص» یا «ساخته شده از چرم خالص» به فروش میرسند. اما اگر می خواهید یک محصول کیفیت بالای چرمی خریداری کنید، که بسیار هم گران است، باید بتوانید چرم خالص را از مصنوعی تشخیص دهید.

روش اول تشخیص چرم واقعی از تقلبی

۱٫ ادعا و تصریح به اصل بودن چرم

نسبت به هر محصولی که صراحتاً ادعا نمیکند چرم واقعی یا چرم اصل و خالص است هوشیار و مشکوک باشید. اگر تحت عنوانی مانند «مواد دست ساز» برچسب گذاری شده، قطعا چرم مصنوعی است. اما اگر هیچ ادعایی نمی کند، احتمالاً تولیدکننده یا فروشنده میخواهد این حقیقت را که محصول چرم واقعی یا چرم اصل نیست پنهان کند.

بسیاری از تولیدکنندگان به این مطلب که آنها از چرم واقعی و چرم اصلی استفاده میکنند افتخار میکنند و با عناوین زیر آن را اعلام میکنند:

چرم واقعی، چرم خالص، چرم دانه پُر یا دانه بالا، ساخته شده از محصولات حیوانی.

۲٫ پیدا کردن نقص و خراش

دانه های سطحی، ریگی و حفره های روی محصول را برای پیدا کردن نقص و نشانی که نشانگر خالص بودن چرم هستند جستجو کنید. نقص در چرم چیز خوبی است. به یاد داشته باشید که چرم واقعی از پوست حیوان ساخته شده و لذا هر قطعه از آن به اندازه حیوانی که چرم از آن تهیه شده، تصادفی و یکتا است. دانه های بسیار منظم، هموار و شبیه به هم اغلب نشانگر ساخت ماشینی هستند. چرم واقعی ممکن است خراش و چین و چروک داشته باشد که این چیز خوبی است!

توجه کنید که با ماهرتر شدن تولیدکنندگان، محصولات آنها چرم واقعی را بهتر تقلید میکند. این موضوع، خرید آنلاین را که در آن تنها یک تصویر در اختیار دارید بسیار دشوار میکند. برای همین اعتبار و برند یک فروشگاه اینترنتی چرم خیلی مهم است.

۳٫ چین و چروک چرم

چرم را فشار دهید و ببینید که در آن چین و چروک ایجا می شود یا نه. چرم واقعی تحت فشار چروک میشود، درست مثل پوست طبیعی. مواد مصنوعی معمولی زیر انگشت شما فرو می روند اما شکل و حالت خود را حفظ می کنند و بعد از برداشته شدن فشار به حالت اول برمیگردند.

۴٫ بوی چرم

چرم را بو کنید و به دنبال یک بوی طبیعی و کهنه به جای بوی پلاستیک یا ماده شیمیایی باشید. اگر نمیدانید دنبال چه بویی باید باشید، به یک مغازه که مطمئن هستید چرم اصلی و طبیعی و خالص میفروشد مراجعه کنید و چند کیف و کفش را بو کنید. از فروشنده بپرسید آیا محصولات مصنوعی هم دارد یا نه، و آنها را هم بو کنید. وقتی مطمئن شدید دنبال چه بویی باید باشید، بوها را بدون اشتباه تشخیص میدهید.

به یاد داشته باشید که چرم پوست حیوان است که روی آن کار شده. چرم مصنوعی از پلاستیک ساخته میشود. واضح به نظر می رسد، چرم واقعی بوی پوست میدهد و چرم تقلبی بوی پلاستیک. البته این راه برای همه ممکن نیست.

۵٫ آزمایش آتش

این راه البته همیشه توصیه نمیشود چرا که بخشی از محصول در این روش میسوزد و از بین میرود. گرچه به ندرت پیش می آید که آتش زدن یک محصول به کنار گذاشتن آن ترجیح داده شود، اما اگر یک ناحیه کوچک و خارج از دید که بتوانید آن را آزمایش کنید داشته باشید، این آزمایش جواب میدهد، مثلاً سطح زیر مبل. یک شعله را به مدت ده تا پانزده ثانیه روی ناحیه قرار دهید تا آزمایش انجام شود:

چرم واقعی فقط اندکی میسوزد، و بویی مثل موی سوخته میدهد.

چرم تقلبی واقعاً آتش میگیرد، و بوی پلاستیک سوزان میدهد.

تشخیص چرم واقعی و تقلبی

۶٫ لبه های محصول

به لبه های محصول توجه کنید، زیرا چرم واقعی لبه های ناهموار و چرم مصنوعی لبه های هموار و بی نقص دارد. چرمی که توسط ماشین درست شده، ظاهر ماشین کاری شده دارد. چرم واقعی از رشته های زیادی درست شده، که به طور طبیعی اطراف لبه ها نخ نما میشود. چرم تقلبی که از پلاستیک ساخته شده چنین رشته هایی ندارد، به این معنا که لبه ها دقیق بریده شده اند و کاملا صاف هستند.

۷٫ تغییر رنگ با کشش

چرم را خم کنید، اگر چرم واقعی و طبیعی باشد اندکی تغییر رنگ می دهد. چرم واقعی هنگام خم شدن مقداری تغییر رنگ میدهد و دچار چین خوردگی میشود. چرم مصنوعی بسیار سفت تر و منظم تر است و معمولاً خم کردن آن سخت است.

۸٫جذب رطوبت

مقدار کمی آب روی محصول بریزید، چرم طبیعی رطوبت را جذب می کند. اگر محصول تقلبی باشد، یعنی چرم مصنوعی باشد، آب فقط روی آن جمع می شود. اما چرم طبیعی مقدار کمی آب را تنها در چند ثانیه جذب می کند، که به سرعت به شما می گوید خالص و طبیعی است.

۹٫ قیمت

بدانید که کالاهای چرم طبیعی تقریباً ارزان نیستند. محصولاتی که کاملاً از چرم واقعی درست شده باشند بسیار گران هستند و معمولاً به قیمت ثابتی به فروش میرسند. در فروشگاه ها بچرخید تا حسی نسبت به قیمت محصولات چرم واقعی، نیم چرم و چرم مصنوعی پیدا کنید و تفاوت میان آنها را درک کنید. میان انواع چرم، قیمت چرم گاو به علت دوام و خاصیت دباغی آن بیشتر از همه است. چرم تفکیک شده، که لایه پایینی آن از لایه بالایی جدا شده، از چرم دانه کامل یا چرم نواری ارزان تر است. در عین حال که تمام کالاهای چرمی واقعی از تقلبی ها بسیار گران تر هستند، اما چرم انواع مختلفی نیز دارد، که قیمت های متفاوتی دارند. هرچند ممکن است عده ای سودجو چرم تقلبی را به قیمت چرم طبیعی به فروش برسانند.

رنگهای مختلف چرم طبیعی

۱۰٫ رنگ ملاک نیست

به رنگ اعتنا نکنید، زیرا چرمهای رنگی نیز میتوانند طبیعی یا خالص باشند. یک مبل چرمی با رنگ آبی روشن ممکن است غیر طبیعی به نظر برسد، اما این بدان معنی نیست که از چرم واقعی ساخته نشده. رنگ را می توان هم به چرم طبیعی و هم به چرم مصنوعی اضافه کرد. هنگام جستجو برای چرم واقعی یا مصنوعی روی حس، بو و بافت آن تمرکز کنید.

روش دوم شناخت انواع مختلف چرم واقعی

۱٫ شناخت انواع چرم واقعی

باید متوجه باشیم که چرم خالص تنها یکی از انواع چرم های واقعی و حقیقی موجود در بازار است. اغلب مردم بیشتر نگران تشخیص دادن چرم واقعی از چرم قلابی یا مصنوعی هستند تا بدانند چگونه چرم اصل را شناسایی کنیم. اما علاقه مندان حرفه ای میدانند که چندین رده از چرم واقعی وجود دارد، که در میان آنها چرم خالص یکی از رده ها میباشد. از لوکس ترین تا ارزان ترین، انواع چرم به قرار زیر هستند:

چرم دانه پر

چرم دانه بالا

چرم خالص

چرم تجدید شده

۲٫ چرم دانه پر

چرم دانه پر را تنها برای محصولات مهم خریداری کنید. چرم دانه پر فقط از بالاترین لایه پوست (نزدیکترین لایه به مو) استفاده میکند، که سفت ترین، با دوام ترین و محبوب ترین لایه است. این لایه را روکش نمی کنند، به این معنا که رنگ، چین و چروک و ویژگی هایی کاملاً یکتا و نامنظم دارد. به دلیل کمتر بودن مقدار چرم روی سطح بدن هر حیوان و سخت بودن کار با سفتی دانه پر، قیمت این نوع چرم طبیعتاً بالا است.

البته برخی تولیدکنندگان گزارش می دهند محصولی با چرم دانه پر ساخته شده، حتی اگر تنها بخشی از این محصول (مثلاً صندلی یا کاناپه) دانه پر باشد. این دلیل دیگری است که خرید بدون دیدن توصیه نمی شود.

۳٫ چرم دانه بالا

دنبال چرم دانه بالا باشید تا کالاهایی با کیفیت بالا به قیمت معقول به دست آورید. متداول ترین چرم لوکس، چرم دانه بالا است، که درست لایه ای از پوست که زیر دانه پر است را مصرف می کند و روی آن به شدت کار می شود تا نقص های آن برطرف شود. این لایه هموارتر و سازگارتر از چرم دانه پر است، اما کار با آن ساده تر است که باعث می شود قیمت پایین بماند. گرچه این چرم به اندازه دانه پر دوام ندارد، اما همچنان چرمی محکم و خوش ساخت است.

۴٫ چرم خالص

چرم خالص معمولاً یک وجه جیر مانند دارد. چرم خالص از جدا کردن دانه های گران تر و سخت تر بالایی و استفاده از لایه نرم تر و آسان تر پایینی بدست می آید. این نوع به اندازه چرم دانه پر یا چرم دانه بالا دوام ندارد، اما بسیار ارزان تر است زیرا به راحتی می توان از آن کالاهای متنوعی ساخت.

به یاد داشته باشید، چرم خالص رده خاصی از چرم واقعی است، نه یک عبارت برای توصیف آن. اگر در مغازه چرم فروشی چرم خالص درخواست کنید، فروشنده نوع خاصی از محصول را در نظر می گیرد و آن را به شما ارائه میدهد.

۵٫چرم تجدیدشده

از چرم تجدیدی که از برش های تکه ای و بهم چسبیده چرم ساخته شده دوری کنید. گرچه چرم تجدیدی همچنان چرم است، اما قطعه ای یکدست یا منظم از پوست حیوان نیست. برعکس، برش هایی از تمام رده های دیگر چرم جمع آوری، خرد و با مایعی چسبنده مخلوط شده اند تا قطعه ای چرمی بسازند. گرچه ارزان هستند اما کیفیت بسیار پایینی دارند. از آن جا که کیفیت آن پایین تر است، چرم تجدیدی را اغلب برای جلد کتاب و سایر اجسام کوچک که پوشیدنی نیستند استفاده می کنند.

 

نتیجه گیری چگونه چرم اصل را شناسایی کنیم

با توجه به آنچه در این مطلب دیدید و خواندید به نظر میرسد توجه همزمان و استفاده از چندین روش برای شناسایی و تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی بتواند کمک کند تا محصولی با کیفیت مناسب انتخاب و خرید کنید. ما در کارگاه چرم سعی میکنیم تا چرم طبیعی را با کیفیت و تنوع مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. کافیست یکبار امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *